Veel gestelde vragen over AFVAL

Hoe verloopt de afvalophaling?

IGEAN zal voor de ophaling van het huisvuil gebruik maken van een tijdelijke bovengrondse huisvuilcontainer. Deze wordt op de inrit van de Aldi geplaatst. Bewoners die rechtstreeks in de werfzone wonen en hier dus gebruik van zullen maken, werden hierover verder gecontacteerd. Vanaf 19 maart staat de pop-up container voor het restafval aan de inrit van de parking van ALDI. Bewoners van de Handelslei ontvangen een flyer in de bus met een praktische uitleg over de werking van die container. De pop-up container is in werking vanaf 19 maart, dus je KAN hem vanaf dan gebruiken. 

De reguliere afvalophaling loopt echter nog door tot en met 15 april (tijdens de voorbereidende nutswerken door Fluvius). Maandag 15 april is de laatste keer dat het RESTafval wordt opgehaald in de Handelslei. Biedt je container dan aan zodat hij leeg is tijdens de rest van de periode van werken, want na 15 april wordt het restafval NIET meer opgehaald door Igean en maak je gebruik van de pop-up container. 

Het GFT-afval, PMD en papier/karton van bewoners die rechtstreeks in de werfzone wonen, wordt door IGEAN opgehaald op de eerder gecommuniceerde momenten (zie afvalkalender. Je zet je zak/container buiten, de aannemer zorgt ervoor dat de container naar het verzamelpunt (langs de vaartzijde) wordt gebracht. De volgende dag brengt de aannemer hem terug of, als je dat wenst, kan je hem zelf gaan halen.
 

Waarom is de pop-up container enkel voor restafval en niet voor alle afval?

IGEAN heeft geen tweede pop-up container beschikbaar.

Kan ik ook zelf mijn zwarte container naar het einde van de werf brengen en niet ‘meedoen’ met de pop up container?

Ja dat mag, maar dan ben je zelf verantwoordelijk voor het brengen en halen van de container, er gebeurt bovendien GEEN naophaling als er geen ophaling plaatsvindt. De container dient dan zondagavond geplaatst te worden aan het einde van de werf.

Waar laat ik mijn bedrijfsafval dat niet door IGEAN wordt opgehaald?

Restafval kan in kleine zakjes van 35/40 liter worden aangeboden in de pop-up, maar dan moet je een pasje aanvragen via de gratis infolijn 0800 146 46. Na de wegenwerken kan je de toegangskaart terug inleveren bij de dienst milieu in het gemeentehuis. Bij verlies wordt een bedrag van 10 euro verrekend op je diftar rekening.

Het ophalen van ander bedrijfsafval moet je afspreken met de ophaler. 

Doet de aannemer ook het papier en karton volgens de afvalkalender weg van de werf?

Ja, de aannemer doet ook het papier en karton, mits goed samengebonden!

Brengt de aannemer onze GFT bak ook weer terug of moeten we die zelf gaan halen?

De aannemer zet de containers de volgende dag terug.