Cultuurraad
De cultuurraad is een gemeentelijk adviesorgaan. Dat wil zeggen dat de raad het gemeentebestuur adviezen geeft over allerlei zaken die met cultuur te maken hebben. Enkele voorbeelden daarvan zijn straatnamen, subsidies aan cultuurverenigingen, gemeentebegroting, gemeentelijke reglementen, ...
Wil je nog meer info? Contacteer ons dan via cultuurraadbrecht@gmail.com.
Hier vind je de verslagen terug van 2024. Raadpleeg je graag oudere verslagen? Vraag deze aan door een e-mail te verzenden.
Statuten gemeentelijke adviesraden Brecht
|
Naam van de adviesraad: |
cultuurraad |
|
Beleidsdomein(en): |
Vrije Tijd |
|
Doelgroep: |
De doelgroep van de cultuurraad bestaat uit iedereen met interesse in cultuur, zowel individuen als vertegenwoordigers van culturele verenigingen en organisaties. De raad dient als een ontmoetingsplek voor mensen met een passie voor cultuur en kunst, deskundigen en mensen die zich actief willen inzetten voor het lokale cultuurbeleid. Individuele leden: Inwoners die zich willen inzetten voor het cultuurbeleid of die een passie hebben voor cultuur, kunst, erfgoed, etc. Verenigingen en organisaties: Vertegenwoordigers van culturele verenigingen, instellingen en organisaties die actief zijn in de gemeente. Deskundigen: Individuen met specifieke kennis uit de culturele sector door hun werkervaring. Inwoners: Een breed publiek van cultureel geïnteresseerde inwoners die inspraak willen. |
|
Bevoegd schepen: |
Roeland Ruelens |
|
Permanente werkgroep(en): |
Bibliotheek en Kunst |
|
Rechtsgrond(en): |
Decreet lokaal Bestuur Cultuurpactwet 1972 Decreet lokaal cultuurbeleid 2012 |
I. Oprichting en Doelstellingen
Artikel 1: De gemeentelijke adviesraad wordt opgericht en erkend door de gemeenteraad, conform de toepasselijke regelgeving.
Artikel 2: de adviesraad heeft tot doel het bevorderen van een kwalitatief en integraal beleidsdomein in het belang van alle inwoners van de gemeente.
Om dit doel te verwezenlijken zal de adviesraad:
- Op vraag van het gemeentebestuur en op eigen initiatief adviezen uitbrengen over de aangelegenheden met betrekking tot het beleidsdomein en voor aangelegenheden die voorzien zijn in de van kracht zijnde regelgeving;
- Inspraak en participatie verzekeren betreffende het beleidsdomein en optreden als spreekbuis voor de doelgroep richting het gemeentebestuur en omgekeerd;
- Overleg en samenwerking tot stand brengen tussen verenigingen, instellingen, organisaties, diensten en individuele burgers, zowel private als publieke, die initiatieven en/of activiteiten binnen het beleidsdomein op het grondgebied van de gemeente Brecht organiseren en ontplooien;
- Op de behoeften afgestemde initiatieven voorstellen op het gebied van het betreffende beleidsdomein.
Artikel 3: De adviesraad ontzegt zich alle filosofische, ideologische en politieke overwegingen. Hij onthoudt zich van enigerlei vorm van discriminatie, uitsluiting, beperking of voorkeur om ideologische, filosofische redenen.
II. Structuur en Samenstelling
Artikel 4: Tot de adviesraad kunnen alle actoren toetreden die passen binnen het doel van de adviesraad, met name het bevorderen van een kwalitatief en integraal beleid in het belang van alle inwoners van de gemeente, waaronder:
- Individuele geïnteresseerden in het beleidsdomein;
- Vertegenwoordigers van beleidsdomein gerelateerde initiatieven, onder andere verenigingen, projecten, instellingen, diensten en organisaties, zowel private als publieke die beleidsdomein gerelateerde initiatieven en/of activiteiten ontplooien op het grondgebied van de gemeente Brecht;
- Deskundigen inzake het beleidsdomein.
Artikel 5: Overeenkomstig artikel 304 van het Decreet Lokaal Bestuur kunnen gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen geen stemgerechtigd lid zijn van de adviesraad.
De schepen, bevoegd voor het beleidsdomein en/of een ander lid van het college van burgemeester en schepenen wordt als waarnemer uitgenodigd op de vergadering.
Vanuit elke fractie van de Brechtse gemeenteraad kan 1 vertegenwoordiger als waarnemer worden uitgenodigd, op vraag van deze fractie.
Artikel 6: Het secretariaat van de adviesraad wordt waargenomen door een personeelslid van de Gemeente Brecht en/of OCMW Brecht. Deze persoon is geen stemgerechtigd lid.
Artikel 7: De adviesraad heeft de mogelijkheid om andere waarnemers of deskundigen uit te nodigen op basis van de agenda.
Artikel 8: De kandidaten van de adviesraad zullen opgevraagd worden via een openbare oproep, en moeten aan het toegevoegde personeelslid van de Gemeente Brecht en/of OCMW Brecht toegezonden worden. Indien de kandidaat-afgevaardigde zich meteen wenst kandidaat te stellen voor het voorzitterschap, kan hij/zij dit ook op dat ogenblik expliciet aangeven.
Artikel 9: Indien er advies wordt gegeven aan een instelling waarvan een lid van de adviesraad deel uit maakt in een beslissende rol (hetzij als mandataris, hetzij als lid van een beslissingsorgaan van de instelling), dan dient dit desbetreffende lid de zitting van de adviesraad te verlaten wegens onverenigbaarheid.
Artikel 10: Binnen de adviesraad worden volgende functies verdeeld onder de stemgerechtigde leden:
- Voorzitter, woonachtig in de gemeente Brecht;
- Ondervoorzitter;
- Penningmeester;
- Secretaris.
De rol van secretaris zal opgenomen worden door de door de gemeente daarvoor aangestelde werknemer.
Artikel 11: Binnen de adviesraad kan er beslist worden om een dagelijks bestuur op te richten.
Indien een dagelijks bestuur wordt opgericht, bestaat dit uit volgende stemgerechtigde leden:
- De voorzitter;
- De penningmeester;
- De secretaris;
- Een individuele geïnteresseerde in het beleidsdomein, gekozen uit de stemgerechtigde leden van de adviesraad;
- Een vertegenwoordiger van de beleidsdomein gerelateerde initiatieven, onder andere verenigingen, projecten, instellingen, diensten en organisaties, zowel private als publieke die sportinitiatieven en/of activiteiten ontplooien op het grondgebied van de gemeente Brecht, gekozen uit de stemgerechtigde leden van de adviesraad;
- De schepen bevoegd voor het beleidsdomein, als waarnemer.
De adviesraad kan gemotiveerd afwijken van deze samenstelling, na goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 12: De adviesraad kan ervoor kiezen om tijdelijke werkgroepen met een specifiek doel op te richten. Ook het college van burgemeester en schepenen kan zulke tijdelijke werkgroepen oprichten.
Deze werkgroepen bestaan uit leden van de adviesraad en/of geïnteresseerden.
III. Bevoegdheden en besluitvorming
Artikel 13: De adviesraad kan alle initiatieven nemen die passen in de doelstellingen van de adviesraad en heeft daartoe minstens volgende bevoegdheden:
- Het oprichten en samenstellen van het dagelijks bestuur;
- Het formuleren van adviezen aan het college van burgemeester en schepenen;
- Het opstellen van een jaaractieplan en jaarbudget, dat wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 14: De adviesraad streeft bij alle beslissingen naar een zo groot mogelijke éénsgezindheid. Er wordt enkel gestemd indien er een duidelijke consensus ontbreekt of indien de voorzitter of één derde van de aanwezigen daarom vraagt.
Alle beslissingen worden genomen met een gewone meerderheid van de stemgerechtigde deelnemers. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
De stemming gebeurt geheim en schriftelijk wanneer de voorzitter of minstens één derde van de aanwezige stemgerechtigde deelnemers daarom vraagt. Bij geheime stemming over een agendapunt wordt het punt verworpen bij staking van stemmen. Indien het gaat over personen en functies heeft een nieuwe stemronde plaats tussen de kandidaten met gelijk aantal stemmen. Wanneer deze stemronde geen beslissend resultaat oplevert, is de jongste kandidaat verkozen.
Artikel 15: Elk lid (stemgerechtigd of raadgevend) dient de vergadering te verlaten wanneer een meerderheid van de aanwezige leden van de vergadering daarom vraagt, of wanneer er sprake is van belangenvermenging (hetzij persoonlijke, hetzij professionele belangenvermenging).
Artikel 16: Indien de adviesraad een dagelijks bestuur heeft opgericht, dan is het dagelijks bestuur bevoegd voor de voorbereiding en uitvoering van de besluitvorming in de adviesraad. Daartoe heeft het dagelijks bestuur minstens volgende bevoegdheden:
- Voorbereiding van adviezen. In uitzonderlijke gevallen, zoals bij hoogdringendheid, kan het dagelijks bestuur autonoom adviezen geven aan het college van burgemeester en schepenen;
- Bijeenroepen van de adviesraad;
- Voorbereiden van het jaaractieplan en jaarbudget.
Het dagelijks bestuur streeft tevens bij alle beslissingen naar een zo groot mogelijke éénsgezindheid. Er wordt enkel gestemd indien er een duidelijke consensus ontbreekt of indien de voorzitter of één derde van de aanwezigen daarom vraagt. Alle beslissingen worden genomen met een gewone meerderheid van de stemgerechtigde deelnemers. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
IV. Werking binnen de gemeente
Artikel 17: De adviesraad maakt een huishoudelijk reglement op en ligt dit ter aktename voor aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 18: Als er binnen het gemeentelijke meerjarenplan een werkingstoelage voorzien is voor het betrokken beleidsdomein, stelt de adviesraad een jaarplanning met bijhorend jaarbudget op voor het lopende werkingsjaar. Deze jaarplanning wordt uiterlijk op 31 januari van dat jaar ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeente Brecht. Na goedkeuring kan de toelage aan de adviesraad worden uitbetaald.
Artikel 19: Aan het einde van het werkingsjaar legt de adviesraad, uiterlijk op 31 januari van het daaropvolgende jaar, de jaarrekening of het financieel verslag voor aan de gemeente Brecht. Als uit de jaarrekening blijkt dat er minder werd uitgegeven dan voorzien in de jaarplanning, wordt dit bedrag in mindering gebracht van de werkingstoelage voor het volgende werkingsjaar. Facturen, kastickets en andere bewijsstukken worden bijgehouden door de penningmeester en kunnen door de gemeente Brecht worden opgevraagd bij controle.
Artikel 20: De adviesraad maakt de verslagen van de vergadering over aan het college van burgemeester en schepenen en publiceert deze op de gemeentelijke website.
Artikel 21: De werking van de adviesraad past binnen het door de gemeente goedgekeurde participatiereglement.
Artikel 22: De verstrekking van toelagen gebeurt steeds conform de Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen of latere wijzigingen.