Missie, visie en waarden

Missie
De gemeente en het openbare centrum voor maatschappelijk welzijn beogen om op het lokale niveau duurzaam bij te dragen aan het welzijn van de burgers en verzekeren een burgernabije, democratische, transparante en doelmatige uitoefening van hun bevoegdheden. 

Visie
Brecht wil een mooie, groene en landelijke gemeente zijn waar iedereen, of je hier woont of op bezoek bent zich thuis voelt. De Brechtenaar is partner van de gemeente en de gemeente is partner van de burger, de provincie, Vlaanderen, België en Europa. Er wordt geluisterd en geholpen, op de meest klantvriendelijke en laagdrempelige wijze en binnen de grenzen van het wettelijke, materiële en financieel mogelijke. We laten ruimte voor inspraak en participatie. Het welzijn van de burger en de leefbaarheid van de gemeente staan steeds voorop. We willen dat geen enkele burger uit de boot valt. Gepaste, integrale dienst- en hulpverlening wordt aangeboden, waarbij elk dossier individueel wordt beoordeeld, zonder discriminerend te zijn. Gelijke dossiers worden gelijk behandeld. Externe partners worden uitgenodigd om mee vorm te geven aan het welzijn van de  burgers. Brecht onderneemt acties om zich als sociale gemeente op de kaart te zetten.

Brecht wil een vooruitstrevende gemeente zijn, klaar voor de toekomst, maar met aandacht en respect voor haar verleden en identiteit. We ondersteunen bruisende initiatieven van verenigingen en ondernemende burgers. Het aanbieden van kwalitatief onderwijs betekent investeren in onze toekomst. Om iedereen voortreffelijk  te kunnen behandelen, wordt een motiverend en aantrekkelijk personeelsbeleid gevoerd. Elke medewerker is ambassadeur voor de gemeente en straalt motivatie en gedrevenheid uit.

Wie werkt voor Brecht, of dat is als werknemer of vrijwilliger, engageert zich om deel uit te maken van #teambrecht. Dat doen we door respect voor elkaar te tonen, ongeacht welke plaats je in de organisatie inneemt. We delen kennis en ervaring en zetten dit in voor het bereiken van ons gemeenschappelijk doel, een kwalitatieve dienstverlening.  We gaan daarbij ook steeds op zoek naar verbeteringsmogelijkheden en vormen een lerende organisatie. Een sterke interne communicatie, een open blik bij het vinden van oplossingen en samenhorigheid zijn kenmerken van onze interne organisatie.

Waarden
- Kwalitatief
- Respectvol
- Samen
- Flexibel
- Verantwoordelijk