Huisnummer

Enkel de gemeente kent huisnummers toe

De gemeente werkt aan de opmaak van een adressenbestand waar alle juiste straatnamen met huisnummers in staan. Dit wordt een centraal bestand dat door verschillende diensten (zowel binnen als buiten de gemeente) gebruikt zal worden:

  • de hulpdiensten zoeken in dit bestand het adres van een hulpoproep
  • nutsmaatschappijen (Fluvius, Telenet, Pidpa,..) kijken of een bepaalde aanvraag wel gebeurt voor een bestaand adres
  • fabrikanten van navigatiesystemen (gps,...) zullen deze gegevens gebruiken bij het opmaken van nieuwe kaarten
  • ...

Het is dus belangrijk dat dit bestand correct is. Roep daarom zelf geen huisnummer in het leven maar informeer naar je correcte huisnummer bij de gemeente.

Heb je een bouwgrond gekocht maar weet je niet wat je huisnummer wordt? Of denk je dat je een extra huisnummer nodig hebt (voor een stal, een bedrijf, een vzw,...)? Informeer dan eerst bij de gemeente (contactgegevens hiernaast). Wij kijken of we een extra huisnummer kunnen toekennen, en welk huisnummer we aan jou kunnen toewijzen. En je kunt hier ook een attest voor een huisnummer aanvragen. Maar creëer dus zeker nooit zelf een huisnummer.

Hang je huisnummer zichtbaar op

Je bent trouwens ook verplicht een huisnummer op te hangen aan je woning. Dit nummer moet zichtbaar en duidelijk leesbaar aangebracht worden naast elke (eerste) deur of andere uitgang naar de openbare weg toe.

Adreswijziging

Je adres wijzigen gebeurt op de dienst burgerzaken, niet bij de dienst GIS. Op deze pagina over adreswijziging vind je hoe je deze door kan geven.