Zalen en tarieven Brecht

Wil je graag een zaal reserveren?
Dat kan je zelf online aanvragen via deze link: http://reservaties.brecht.be
Je kan ook een afspraak maken met dienst vrije tijd en dan bekijken we de mogelijkheden samen met jou.

Dienst vrije tijd Brecht (enkel op afspraak!)
Gemeenteplaats 1, 2960 Brecht
Telefonisch: 03 203 22 10

Bestanden

Retributiereglement cultuurinfrastructuur

Retributiereglement i.v.m. gebruik cultuurinfrastructuur

Art. 1: Termijn
Vanaf 1 juli 2022 tot en met 31 december 2025 wordt een retributie geheven voor het gebruik van de gemeentelijke cultuurinfrastructuur. Hieronder wordt onder verstaan:

- OC ’t Centrum (zaal Kleipikker, Foyer, vergaderzalen);
- UNIQ (polyvalente zaal);
- kapel Oude Klooster;
- Kempuseum (leeszaal en exporuimte);
- Goorhof.

Art. 2 Definitie
Onder retributiereglement cultuurinfrastructuur moet worden verstaan wie de retributie verschuldigd is, wie vrijgesteld is, wat de hoogte van de retributie bedraagt en op welke manier betaald dient te worden.

Art. 3 Toepassingsgebied
De retributie is verschuldigd door: de particuliere personen, vennootschappen, stichtingen of de verenigingen die het gebruik van een vergaderlokaal aanvragen.

Gebruikers worden ingedeeld volgens volgende categorieën:

Categorie 0: gemeentelijke diensten, erkende Brechtse adviesraden, Brechtse scholen en welzijnsschakels
Categorie 1: erkende Brechtse verenigingen of stichtingen, politieke partijen van Brecht
Categorie 2: niet-erkende Brechtse verenigingen, particulieren woonachtig in Brecht
Categorie 3: vennootschappen met hun maatschappelijke zetel in Brecht. niet-Brechtse verenigingen en vennootschappen, niet-Brechtse particulieren

Voor reservaties bij OC ’t Centrum geldt:

Categorie 0: reserveren via gemeente Brecht
Categorie 1: reservereven via gemeente Brecht
Categorie 2: reserveren via concessiehouder van OC ’t Centrum
Categorie 3: reserveren via concessiehouder van OC ‘t Centrum

Art. 4: Tarief
De retributie wordt vastgesteld op:

Zaalhuur 
OC ‘t Centrum 
 Categorie 0 Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 
 VM/NM VM/NM AVDAG VM/NM AVDAG VM/NM AVDAG 
Podiumzaal Gratis € 24,40€ 36,60€ 61,00----
Foyer € 12,20€ 18,30€ 30,50-----
Leskeuken € 8,10€ 12,20€ 20,40----
Grote vergaderzaal 1 € 8,10€ 12,20€ 20,40----
Grote vergaderzaal 2 € 8,10€ 12,20€ 20,40----
Kleine vergaderzaal € 4,10€ 6,10€ 10,10--   -
Bij gebruik Podiumzaal en keuken: huur van foyer verplicht. Korting op foyerprijs in dit geval: -50% 
Uniq 
Polyvalente ruimteGratis€ 24,40€ 36,60€ 61,00€ 73,10€ 109,80€ 182,90€ 220,00€ 328,60€ 548,70
Kempuseum
Leeszaal € 8,10€ 12,20€ 20,40-   -   -   -   -
ExporuimteTentoonstellingsprijs: Voor het gebruik van de exporuimte, voor het organiseren van een tentoonstelling met gratis inkom, zal de gebruiker een retributie dienen te betalen van €17,50 per week.
                                                                                                                           Kapel Oude Klooster
Kapel  € 8,10€ 12,20€ 20,40€ 24,40€ 36,60€ 61,00- - -
  Tentoonstellingsprijs: Voor het gebruik van de kapel, voor het organiseren van een tentoonstelling met gratis inkom, zal de gebruiker een retributie dienen te betalen van €116,40 per week.
Goorhof
FeestzaalGratis€ 24,40€ 36,60€ 61,00€ 73,10€ 109,80€ 182,90€ 220,00€ 328,60€ 548,70
Kleine vergaderzaal€ 4,50€ 6,10€ 10,10€ 12,10€ 18,30€ 30,50€ 36,10€ 55,40€ 91,50

VM: voormiddag, 8.00-13.00 uur, NM: namiddag, 13.00 - 18.00 uur, AV: avond, na 18.00 uur

Kortingen voor gebruikers enkel in categorie 1, voor cultuurinfrastructuur vermeld in artikel 1 (berekend op huurfrequentie)*: 
10 tem 29 boekingen x per jaar 10%
30 tem 49 boekingen x per jaar 30%
+50 x per jaar 50% 
Bijkomende kosten (van toepassing voor alle categorieën, uitgezonderd gemeentelijke diensten) : 
OC ’t Centrum 
Huur opbergruimte per werkingsjaar: 
Vergaderzaal 1 €58,20/kast 
Vergaderzaal 2 €58,20/kast 
Vergaderzaal 3 €58,20/kast 
Podiumzaal €17,50/m² 
Schoonmaak: 
Indien na het gebruik van de infrastructuur van het OC de zalen niet of onvoldoende proper achtergelaten zijn, wordt de gebruiker hiervan op de hoogte gesteld. De uitbater rekent een retributie aan om de nalatigheid van de gebruiker recht te zetten. Volgens tarieven vermeld in het retributiereglement “sluikstort en schade door derden”.
Tribune:
Gebruik tribune (kost incl. opstellen + afbreken)€ 203,70
Overschrijden van huurperiode:
Grote zaal/foyer/keuken € 338
vergaderzalen € 169
Uniq
Huur opbergruimte per werkingsjaar:  zijn  er hier kasten voorzien?
Polyvalente ruimte  €58,20/kast 
Berging€17,50/m
Schoonmaak: 
Indien na het gebruik van de infrastructuur niet of onvoldoende proper achtergelaten zijn, wordt de gebruiker hiervan op de hoogte gesteld. De uitbater rekent een retributie aan om de nalatigheid van de gebruiker recht te zetten. Volgens tarieven vermeld in het retributiereglement “sluikstort en schade door derden”. 
Overschrijden van huurperiode 
Polyvalente ruimte € 338
Wachtkosten €7/10minuten 
Kapel Oude Klooster
Schoonmaak: 
Indien na het gebruik van de infrastructuur niet of onvoldoende proper achtergelaten zijn, wordt de gebruiker hiervan op de hoogte gesteld. De uitbater rekent een retributie aan om de nalatigheid van de gebruiker recht te zetten. Volgens tarieven vermeld in het retributiereglement “sluikstort en schade door derden”. 
Overschrijden van huurperiode 
Polyvalente ruimte € 169
Wachtkosten €7/10minuten 
Kempuseum (leeszaal)
Overschrijden van huurperiode 
Polyvalente ruimte   € 169
Bitmapk
 Schoonmaak: 
Indien na het gebruik van de infrastructuur niet of onvoldoende proper achtergelaten zijn, wordt de gebruiker hiervan op de hoogte gesteld. De uitbater rekent een retributie aan om de nalatigheid van de gebruiker recht te zetten. Volgens tarieven vermeld in het retributiereglement “sluikstort en schade door derden”. 

Schade en sluikstorten:
Zie retributiereglement “sluikstort en schade door derden”.

Techniek:
Zie retributiereglement huur technische installatie OC ‘t Centrum.

De tarieven worden jaarlijks op 1 september aangepast volgens de schommelingen van de gezondheidsindex. Deze aanpassing gebeurt door middel van de coëfficiënt die wordt bekomen door het indexcijfer van de maand voorafgaand aan de indexeringsdatum van het betreffende jaar te delen door het indexcijfer van de maand september 2020. Bij de indexering worden de tarieven afgerond tot op de dichtstbijzijnde 10 cent.

Art. 5: Vrijstellingen
De retributie is niet verschuldigd voor:

- de door de gemeente bevorderde initiatieven in samenwerking met het Rode Kruis.
- uitzonderingen die door het college van burgemeester en schepenen worden goedgekeurd.

Art. 6 Annuleringsvoorwaarden
lndien de aanvrager geen gebruik maakt van de ter beschikking gestelde accommodatie wordt een retributie toegepast afhankelijk van het moment waarop de annulering via e-mail kenbaar werd gemaakt. De annulering moet steeds gebeuren via: cultuurdienst@brecht.be.

Gebruikers kunnen kosteloos annuleren tot 2 weken voor datum van gebruik. Annuleringen na dit tijdstip geven aanleiding tot het betalen van de retributie.

Indien de termijn waarin kosteloos kan geannuleerd worden voorbij is, dient de gebruiker ieder niet-gebruik van aangevraagde zaal vooraf te melden. Wanneer vooraf geen annulering werd doorgegeven, zal er een retributie aangerekend worden.

Tijdstip van annulerenRetributie
De annulatie wordt meer dan 2 weken voor het gebruiksmoment geldig kenbaar gemaaktGratis annuleren
De annulatie wordt minder dan 2 weken voor het gebruiksmoment geldig kenbaar gemaakt100% van de retributie
Geen annulatie of geen geldige annulatie€ 50,00 + 200% van de retributie

In geval van bewezen en manifeste overmacht m.b.t. het wegvallen van de activiteit of het tijdig indienen van de annulering, kan op advies van het beheersorgaan van het gemeenschapscentrum aan het college van burgemeester en schepenen worden voorgesteld af te zien van het innen van deze vergoedingen. De aanvraag hiertoe moet gericht worden aan het beheersorgaan.

Indien het gemeentebestuur door bewezen en manifeste overmacht de ruimtes niet ter beschikking kan stellen, zal de gebruiker/aanvrager geen enkel recht op schadevergoeding kunnen laten gelden.

Art. 7: Wijze van betaling
De retributie wordt eisbaar zodra de dienstverlening aanvangt.

De gebruikers betalen maandelijks na ontvangst van de rekening door overschrijving op een financiële rekening van het gemeentebestuur.

Art. 8: Niet-betaling
Bij niet-betaling van het verschuldigde bedrag na vervaldatum kan de gebruiker onmiddellijk het gebruik van de accommodatie ontzegd worden.

Bij niet-betaling binnen de wettelijk bepaalde vervaltermijn, zal een gratis eerste aanmaning worden verzonden. Voor een tweede, en desgevallend elke volgende, aanmaning wordt telkens een kost van 20,00 euro aangerekend voor de verzending.

Als de debiteur een afbetalingsplan krijgt en dit vervolgens niet nakomt, wordt hem een aanmaning gestuurd. Voor deze aanmaning wordt een kost van 20,00 euro aangerekend.

Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur voorziet in de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Voor het aanmaken van dit dwangbevel en het overmaken van een dossier aan de gerechtsdeurwaarder wordt een kost van 30,00 euro aangerekend.

Bij betwisting kan het gemeentebestuur zich tot de burgerlijke rechtbank wenden om de retributie in te vorderen. De rechtbanken van Antwerpen zijn bevoegd.

Art. 9: Oneigenlijk gebruik
Wie een lokaal aanvraagt, moet dit doen in de hoedanigheid van organisator of namens de organisator. De organisator mag de ter beschikking gestelde ruimte niet laten gebruiken door derden of voor andere doeleinden dan opgegeven in de aanvraag. Als oneigenlijk gebruik wordt beschouwd bv: een privéaangelegenheid, terwijl de zaal werd aangevraagd door een vereniging.

Indien oneigenlijk gebruik vastgesteld wordt, dient de gebruiker een retributie te betalen van: €50,00 + 300% van de voorziene retributie.

Art. 10: Toezicht
Dit reglement valt onder het toezicht van de toezichthoudende overheid.

Download het document hier.

Gebruiksreglement Gemeentelijke Cultuurinfrastructuur: Uniq, Leeszaal Kempuseum en Kapel Oude Klooster

Gebruiksreglement Gemeentelijke Cultuurinfrastructuur: Uniq, Leeszaal Kempuseum en Kapel Oude Klooster

Art. 1: Doel van de gemeentelijke cultuurinfrastructuur: Uniq, Leeszaal Kempuseum en Kapel Oude Klooster
De gemeentelijke cultuurinfrastructuur (Uniq, Leeszaal Kempuseum en Kapel Oude Klooster) heeft tot doel om ruimte te bieden voor:

I. Activiteiten van de verschillende culturele werksoorten, organisaties, bevolkingsgroepen, ideologische en filosofische strekkingen;
II. Informele ontmoeting en contact;
III. Activiteiten met een publiek karakter.

De gemeentelijke cultuurinfrastructuur (Uniq, Leeszaal Kempuseum en Kapel Oude Klooster) biedt geen ruimte aan commerciële activiteiten of openbare fuiven.

Art. 2: Definities

I. Cultuurinfrastructuur:
          a. Uniq, gevestigd te 2960 Brecht, Gemeenteplaats 2;
          b. Leeszaal van Kempuseum, gevestigd te 2960 Brecht, Mudaeusstraat 2;
          c. Kapel Oude Klooster, gevestigd te Brecht 2960, Gasthuisstraat 42.
II. Zaalverantwoordelijke: dienst vrije tijd van gemeente Brecht.
III. Aanvrager/verantwoordelijke: De vereniging, particulier, het vennootschap die de zaalaanvraag doet bij de gemeente.

Art. 3: Infrastructuur

Uniq
Uniq betreft een polyvalente zaal voor middelgrote activiteiten, kleinere congressen, kleinkunst- en schoolopvoeringen en kleinschalige feesten of recepties. De zaal beschikt over een eigen toog. Tevens zijn er enkele drankenkoelingen voorzien. De toog heeft een eigen kleine berging.

De zaal beschikt over een ruime inkomhal met grote berging voor stoelen- en tafelsopslag.

De ruimte heeft een oppervlakte van 225m² en een bezettingsgraad van 120 personen.

De polyvalente ruimte beschikt over:
- 150 stoelen met ijzeren onderstel en houten zitting/leuning
- 50 inklapbare tafels met afmetingen 140x70cm op 5 stapelkarren
- 10 statafels
- Beamer en projectiescherm

Leeszaal
De Leeszaal is gesitueerd naast het Kempuseum. De Leeszaal biedt ruimte voor vergaderingen of kleine activiteiten.

De toiletten zijn bereikbaar via de binnentuin van het Kempusum.

De bezettingsgraad van de leeszaal is vastgelegd op 25 personen en heeft een oppervlakte van 60m².

De leeszaal beschikt over:
- 24 stoelen
- 10 tafels
- Beamer en projectiescherm

Kapel Oude Klooster
De kapel is gesitueerd naast het IKO. De kapel betreft een zaal met aangrenzende gaanderij, geschikt voor kleinschalige opvoeringen, vergaderingen en recepties voor een beperkt publiek. De ruimte kan eveneens gebruikt worden voor tentoonstellingen.

De kapel heeft een eigen inkom. Er is een kleine kitchenette aanwezig, uitgerust met gootsteen en afwasmachine.

De bezettingsgraad van de kapel is vastgelegd op 80 personen.

De kapel beschikt over:
- 60 stoelen met ijzeren onderstel en houten zitting/leuning
- 12 inklapbare tafels met afmetingen 140x70cm op 5 stapelkarren
- 8 statafels - Beamer en projectiescherm

Art. 4: Reserveren

  1. De aanvraag voor het gebruik van cultuurinfrastructuur dient te gebeuren bij de dienst vrije tijd of via het online reservatiesysteem op de gemeentelijke website.
  2. Kalender:
    De eigen activiteiten, georganiseerd door het gemeentebestuur en de activiteiten van erkende Brechtse verenigingen krijgen, in die volgorde voorrang. Nadat de eigen activiteiten van de gemeente zijn ingepland, worden de alsdan reeds gekende aanvragen voor het volgend seizoen van de erkende Brechtse verenigingen behandeld:
    - Jaarlijks in de maand april wordt de verenigingenkalender van het daaropvolgende jaar samengesteld. Hiertoe wordt een oproep gedaan     bij de erkende Brechtse verenigingen.
    - Erkende Brechtse verenigingen die cultuurinfrastructuur willen vastleggen voor het volgende jaar dienen hun aanvraag te richten aan de     Cultuurdienst op de daarvoor terbeschikkinggestelde documenten.
    - Alle erkende gebruikers die een aanvraag indienden, worden verwacht aanwezig te zijn op het jaarlijkse reservatieoverleg voor erkende      verenigingen. Verenigingen die tijdens het afgelopen jaar reeds gebruik maakten van cultuurinfrastructuur op de gevraagde uren, krijgen      voorrang, mits zij aanwezig zijn op het reservatieoverleg.

Vervolgens, dus nadat de activiteiten voor de erkende Brechtse verenigingen zijn ingepland, worden de “andere aanvragen” behandeld, volgens datum en uur van indienen. Opties kunnen vanaf 1 januari van jaar 1 genomen worden (tot 31/8 van jaar 2).

Reservaties zijn pas definitief na deze procedure.

Indien de voorrangsperiode voor respectievelijk de eigen activiteiten en de erkende Brechtse verenigingen voorbij is, vallen de alsdan nog niet geplande activiteiten niet langer onder de voorrangsregels en volgen zij dus de procedure voor de “andere aanvragen”, waarbij de chronologie van indienen wordt gevolgd.

In geval van onenigheid of bij dubbele aanvragen tijdens het reservatieoverleg van verenigingen, wordt er beslist op basis van de hierna omschreven prioriteitenlijst:

I. Activiteiten van het gemeentebestuur hebben voorrang op andere aanvragen;
II. Erkende Brechtse verenigingen hebben voorrang op de zaal en tijdstippen waarvan ze het voorgaand jaar gebruik maakten;
III. Permanente reservaties of reservaties met een vaste regelmaat hebben voorrang op occasionele verhuring.

  1. Bij het aanvragen van een reservatie verklaart de aanvrager zich akkoord met de bepalingen van de overeenkomst, de bepalingen van dit gebruiksreglement, retributiereglement en de specifieke gang van zaken eigen aan de dagelijkse werking van de cultuurinfrastructuur.
  2. De aanvrager verklaart door het indienen van de reservatie dat alle verstrekte gegevens volledig en correct zijn ingevuld. De aard van de activiteit dient nauwkeurig en gedetailleerd beschreven te worden. Indien blijkt dat de vermelde gegevens niet overeenstemmen met de aangekondigde activiteiten kan het contract door het gemeentebestuur opgezegd worden zonder dat de aanvrager enige vorm van schadevergoeding kan eisen.
  3. De aanvraag wordt goedgekeurd door de dienst vrije tijd van gemeente Brecht. Een melding van de toelating of weigering tot het gebruik van de infrastructuur wordt per e-mail of schriftelijk bezorgd, dit laatste als men niet over de digitale mogelijkheden beschikt.

Art. 5: Annuleren
Zie retributiereglement i.v.m. gebruik cultuurinfrastructuur.

Art. 6: Betalingsmodaliteiten

  1. De geldende huurprijzen en modaliteiten worden bepaald in het retributiereglement i.v.m. gebruik cultuurinfrastructuur en zijn terug te vinden op de gemeentelijke website.
  2. De betaling moet gebeuren zoals bepaald in het retributiereglement.
  3. Alle vergoedingen voor huur infrastructuur dienen betaald te worden aan de gemeente Brecht.

Art. 7: Gebruiksregels: Algemeen

  1. Volgende activiteiten worden niet toegelaten: bals, dansavonden, fuiven, privé-feesten, eeten teerfeesten, bruiloften, uitvaarten en kaartprijskampen (tenzij kaarten met een ontspannend karakter).
  2. Het serveren van kleine gerechten is toegelaten: broodjes, soep, appelbollen,…
  3. De aanvrager/verantwoordelijke dient vanaf de aanvang van de voorbereidingen tot en met het einde van de activiteiten aanwezig te zijn. De aanvrager/verantwoordelijke is de enige contactpersoon van de vereniging die een ruimte huurt. De aanvrager/verantwoordelijke mag zich laten vervangen door een andere persoon. De naam van de plaatsvervanger dient vooraf, samen met alle andere inlichtingen, meegedeeld te worden.
  4. Het is verboden te nagelen in, te schilderen, te plakken of te schrijven op ramen deuren, muren, vloeren, dakstructuren en zolderingen, of hierin enig hechtingsmiddel aan te brengen. Borden, aanplakbiljetten, etc. mogen na aanwijzing van de zaalverantwoordelijke slechts aangebracht worden op de daartoe voorziene plaatsen. De aanvrager/verantwoordelijke treft de nodige maatregelen om te voorkomen dat derden tijdens een activiteit affiches (of andere aanplakbiljetten) aanbrengen.
  5. Indien er tijdens de activiteit dranken worden verkocht waakt de aanvrager/verantwoordelijke erover dat de wet op de openbare dronkenschap wordt nageleefd.
  6. Indien er tijdens de activiteit muziek gespeeld wordt of als er andere zaken waarvoor auteursrechten verschuldigd zijn, geprogrammeerd worden, dient de aanvrager zelf in te staan voor de aanvraag en de betaling van de verschuldigde rechten.
  7. De muziek moet derwijze geregeld worden dat ze niet storend is voor de omwonenden.
  8. Sleutel/badge:
    - De sleutels/badge van de lokalen kunnen na afspraak met de zaalverantwoordelijke op de afgesproken plaats en uren afgehaald worden, mits voorlegging van alle noodzakelijke documenten. De sleutels/badge worden op de afgesproken datum en het afgesproken uur terugbezorgd aan de verantwoordelijke.
    - De dienst vrije tijd stelt sleutel/badge ter beschikking van vaste regelmatige gebruikers.
    - De aanvrager/verantwoordelijke blijft te allen tijde verantwoordelijk voor de ontvangen sleutels/badge en zal bij verlies of schade de kosten van het te vervangen slot en de bijbehorende sleutels betalen.
    - De waarborg van een sleutel/badge is omschreven in het retributiereglement i.v.m. gebruik cultuurinfrastructuur en dient betaald te worden aan de gemeente bij verlies van badge/sleutel. (Betaling aan de uitgever van de sleutel.)
    - De gemeente beheert het badgesysteem en de instellingen hiervan.
  9. Tijdens de activiteiten, maar ook tijdens de voorbereidingen en/of repetities zijn de lokalen waarvoor geen aanvraag werd ingediend niet toegankelijk.
  10. De lokalen worden voor de activiteit door de gebruiker klaargezet. Het klaarzetten en ontruimen van de zaal moet tijdens de gereserveerde uren gebeuren.
  11. Bij het verlaten van de lokalen dient de normale schikking hersteld te worden. Bij overtreding kan aan de aanvrager/verantwoordelijke een boete opgelegd worden en kan eventueel de toegang tot alle gemeentelijke infrastructuur ontzegd worden. Meer info over deze tarieven in het retributiereglement i.v.m. gebruik cultuurinfrastructuur.
  12. Alle papierresten en afval moeten door de aanvrager/verantwoordelijke verwijderd worden. Deze worden door de aanvrager/verantwoordelijke verzameld op de aangewezen plaats. Indien dit niet gebeurt zal hier gevolg worden aangegeven volgens tarieven vermeld in het retributiereglement op het opruimen van sluikstort en het herstel van schade door derden.
  13. Na afloop van de activiteit zorgt de aanvrager/verantwoordelijke dat de zalen schoon achtergelaten worden. Richtlijnen hiervoor worden per zaal geafficheerd.
  14. Na afloop van de activiteit zet de aanvrager/verantwoordelijke in de vergaderzalen de glazen, borden en bestek samen. De gebruiker staat in voor de afwas.
  15. Na afloop van de activiteit wast en droogt de aanvrager/verantwoordelijke de glazen, borden en bestek af en zet alles terug op de juiste plaats.
  16. De gebruiker is verantwoordelijk voor het uitschakelen van de verlichting en het behoorlijk afsluiten van de lokalen (ramen en deuren).
  17. Indien het gemeentepersoneel genoodzaakt wordt om het lokaal op te kuisen, buiten de normale poetsbeurt of werkzaamheden uit te voeren als gevolg van inbreuken op de bepalingen van het huishoudelijk reglement, zal de gebruiker de kostprijs van de uitgevoerde werken aangerekend worden. De kostprijs hiervoor werd voorzien in het retributiereglement i.v.m. gebruik cultuurinfrastructuur.
  18. Het houden van dieren is verboden, behoudens andersluidende en voorafgaande toelating van de gemeente (m.u.v. geleidehonden).
  19. Voor de activiteiten dient de aanvrager/verantwoordelijke minimaal 10 werkdagen voor de activiteit de nodige afspraken met de zaalverantwoordelijke te maken. De nodige voorbereidings-, opruim- en poetstijd dient eveneens gereserveerd te worden.
  20. Tijdens alle activiteiten dient de aanvrager/verantwoordelijke in het nodige toezicht te voorzien. De aanvrager/verantwoordelijke dient erover te waken dat de omgeving van het gebouw niet verontreinigd wordt.
  21. Er geldt een geheel rookverbod in het gebouw. De aanvrager/verantwoordelijke zal toezien op het naleven van dit verbod.

Art. 8: Gebruiksregels: Specifiek

  1. Technische installaties:
    - Het gebruik van alle technische installaties (licht, geluid, beeld, …) dient te gebeuren volgens de bepalingen van het huurreglement technische installaties. Dit huurreglement is te vinden op de gemeentelijke website.
    - De aanvrager/verantwoordelijke dient erop toe te zien dat alle materiaal dat gebruikt wordt, en dat niet eigen is aan de cultuurinfrastructuur, voldoet aan de wettelijke vereisten betreffende technische goedkeuringen, milieu- en veiligheids- en brandvoorschriften en keuringen.
    - Op eenvoudige vraag van de zaalverantwoordelijke zal de aanvrager/verantwoordelijke de nodige documenten voorleggen. Indien blijkt dat deze documenten ontbreken of niet in orde zijn, dan kan het contract door het gemeentebestuur opgezegd worden, of kan de activiteit of voorbereiding stilgelegd worden, zonder dat de aanvrager/verantwoordelijke enige vorm van schadevergoeding zal eisen.
  2. Aanplakkingen en affiches:
    Aanplakbrieven van cultuurevenementen, aanbevelingen van cultuurverenigingen enz. … zijn enkel toegelaten op de officiële aanplakborden. De zaalverantwoordelijke is gehouden tot ophanging van alle aankondigingen en documenten waartoe hij door de Gemeente wordt verplicht.
  3. Opbergruimte:
    Frequente gebruikers hebben de mogelijkheid om opslagruimte te huren. Het betreft hierbij:
    I. Kastruimte
    II. Opslagruimte per m²
    Deze ruimte kan worden toegekend naar beschikbaarheid. Tarieven voor de huur van deze opslagruimte zijn te vinden in het retributiereglement i.v.m. gebruik cultuurinfrastructuur. Aanvragen voor deze opbergruimte verlopen via de balie van de dienst vrije tijd.
  4. Drankverbruik:
    - De gebruiker kan steeds gebruik maken van gekoelde en warme dranken, voorzien door de zaalverantwoordelijke.
    - Verbruik van eigen drank is niet toegestaan.
    - Prijzen van de te verkrijgen dranken worden meegedeeld in de officiële prijslijst.
    - De mogelijkheid is er eveneens om grote drankbestellingen te bestellen, dit volgens volgende werkwijze:
    I. Een bestelling dient steeds tijdig (ten laatste 10 werkdagen voor de start van het evenement) te worden doorgegeven aan de concessiehouder.
    II. De aanvrager/verantwoordelijke maakt praktische afspraken met de zaalverantwoordelijke onder meer betreffende het vullen van de koelkasten, de plaats waar bijkomend dranken kunnen genomen worden, de plaats waar het leeggoed dient gestockeerd te worden, controle op drankverbruik, afval, …
    III. De facturatie van de dranken gebeurt op basis van een verbruikscontrole.

Art. 9: Schade en verantwoordelijkheid

  1. Er wordt vanuit gegaan dat elk lokaal (en het ter beschikking gestelde materiaal) in goede staat verkeert bij de aanvang van de activiteit. Indien voor de activiteit door de aanvrager/verantwoordelijke beschadigingen en/of tekortkomingen worden vastgesteld, dient hij de zaalverantwoordelijke hiervan onmiddellijk in kennis te stellen. De vastgestelde beschadigingen en/of gebreken dienen ten laatste bij de aanvang van de activiteit gemeld te worden. Van de vastgestelde beschadigingen en/of tekortkomingen wordt een verslag opgesteld dat door de aanvrager/verantwoordelijke en de zaalverantwoordelijke ondertekend wordt.
  2. Indien na de activiteit schade en/of inbreuken op de bepalingen van het gebruikersreglement worden vastgesteld zal de gebruiker uitgenodigd worden om, in gezamenlijk overleg, de schade te bepalen. De gebruiker verklaart zich in dit geval akkoord met de vastgestelde schade, de inbreuken op de bepalingen van het gebruiksreglement en de daaraan verbonden extra kosten. Deze kosten worden bepaald en geïnd volgens het retributiereglement op het opruimen van sluikstort en het herstel van schade door derden. Bij niet-betaling wordt de gebruiker –naast de bepalingen in het retributiereglement- uitgesloten van het gebruik van alle gemeentelijke infrastructuur tot het verschuldigde bedrag betaald is.
  3. Bij vandalisme kan de gebruiker tijdelijk uitgesloten worden voor het gebruik van alle gemeentelijke infrastructuur. De beslissing tot tijdelijke uitsluiting wordt genomen na onderzoek en advies van het gemeentebestuur.
  4. Het gemeentebestuur neemt geen bewakingsplicht op zich. De gebruikers dienen op dit vlak de nodige voorzorgen en maatregelen te treffen.
  5. De burgerlijke aansprakelijkheid van de gebruikers ten opzichte van derden wordt niet gedekt door een verzekeringspolis van het gemeentebestuur. De aanvrager/verantwoordelijke dient derhalve over een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid ten opzichte van derden te beschikken voor de activiteit die hij organiseert. Op eenvoudige vraag van de zaalverantwoordelijke zal hij de nodige documenten voorleggen. Indien blijkt dat deze documenten ontbreken of niet in orde zijn, dan kan het contract door het gemeentebestuur opgezegd worden, of kan de activiteit of voorbereiding ervan stilgelegd worden, zonder dat de aanvrager/verantwoordelijke enige vorm van schadevergoeding zal eisen.

Art. 10: Veiligheid

  1. De aanvrager/verantwoordelijke bevestigt door de aanvraag van de reservatie dat hij in kennis gesteld werd van de geldende veiligheidsvoorschriften en neemt daardoor alle verantwoordelijkheid i.v.m. het naleven ervan op zich.
  2. Het totaal aanwezigen in de gehuurde cultuurinfrastructuur mag het totaalaantal beschreven in art. 2 niet overschrijden.
  3. De zaalverantwoordelijke waakt erover dat de gebruiker geen inbreuken op de veiligheidsvoorschriften maakt. Indien inbreuken worden vastgesteld verbindt de verbruiker er zich toe onmiddellijk gevolg te geven aan de meegedeelde opmerkingen. Bij weigering houdt de zaalverantwoordelijke als goede huisvader zich het recht voor de activiteit niet te laten starten.
  4. Het bewaren en opslaan van brandbare en ontplofbare materialen binnen de gebouwen is verboden.
  5. De aanvrager/verantwoordelijke moet te allen tijde de reglementering inzake brandveiligheid naleven.
  6. De aanvrager/verantwoordelijke zorgt ervoor dat er niets wordt gestockeerd voor alle nooddeuren en noodtrap; de brandhaspels en de brandblussers. Doorgangen moeten te allen tijde beschikbaar zijn bij nood. Veiligheid van de gebruikers komt op de eerste plaats.

Art. 11: Algemene Bepalingen

  1. Indien wordt vastgesteld dat een vereniging die een lokaal van de cultuurinfrastructuur reserveerde niet de feitelijke organisator van de activiteit is, wordt deze vereniging uitgesloten van het gebruik van alle gemeentelijke infrastructuur voor de periode van 2 jaar.
  2. Uitzonderingen/ alle punten die niet in dit gebruiksreglement zijn voorzien, worden voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Brecht.

Download het document hier.

Prijzen verhuur cultuurinfrastructuur voor verenigingen

Art. 4: Tarief
De retributie wordt vastgesteld op:

Zaalhuur 
OC ‘t Centrum 
 Categorie 0 Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 
 VM/NM VM/NM AVDAG VM/NM AVDAG VM/NM AVDAG 
Podiumzaal Gratis € 24,40€ 36,60€ 61,00----
Foyer € 12,20€ 18,30€ 30,50-----
Leskeuken € 8,10€ 12,20€ 20,40----
Grote vergaderzaal 1 € 8,10€ 12,20€ 20,40----
Grote vergaderzaal 2 € 8,10€ 12,20€ 20,40----
Kleine vergaderzaal € 4,10€ 6,10€ 10,10--   -
Bij gebruik Podiumzaal en keuken: huur van foyer verplicht. Korting op foyerprijs in dit geval: -50% 
Uniq 
Polyvalente ruimteGratis€ 24,40€ 36,60€ 61,00€ 73,10€ 109,80€ 182,90€ 220,00€ 328,60€ 548,70
Kempuseum
Leeszaal € 8,10€ 12,20€ 20,40-   -   -   -   -
ExporuimteTentoonstellingsprijs: Voor het gebruik van de exporuimte, voor het organiseren van een tentoonstelling met gratis inkom, zal de gebruiker een retributie dienen te betalen van €17,50 per week.
                                                                                                                           Kapel Oude Klooster
Kapel  € 8,10€ 12,20€ 20,40€ 24,40€ 36,60€ 61,00- - -
  Tentoonstellingsprijs: Voor het gebruik van de kapel, voor het organiseren van een tentoonstelling met gratis inkom, zal de gebruiker een retributie dienen te betalen van €116,40 per week.
Goorhof
FeestzaalGratis€ 24,40€ 36,60€ 61,00€ 73,10€ 109,80€ 182,90€ 220,00€ 328,60€ 548,70
Kleine vergaderzaal€ 4,50€ 6,10€ 10,10€ 12,10€ 18,30€ 30,50€ 36,10€ 55,40€ 91,50

VM: voormiddag, 8.00-13.00 uur, NM: namiddag, 13.00 - 18.00 uur, AV: avond, na 18.00 uur

Kortingen voor gebruikers enkel in categorie 1, voor cultuurinfrastructuur vermeld in artikel 1 (berekend op huurfrequentie)*: 
10 tem 29 boekingen x per jaar 10%
30 tem 49 boekingen x per jaar 30%
+50 x per jaar 50% 
Bijkomende kosten (van toepassing voor alle categorieën, uitgezonderd gemeentelijke diensten) : 
OC ’t Centrum 
Huur opbergruimte per werkingsjaar: 
Vergaderzaal 1 €58,20/kast 
Vergaderzaal 2 €58,20/kast 
Vergaderzaal 3 €58,20/kast 
Podiumzaal €17,50/m² 
Schoonmaak: 
Indien na het gebruik van de infrastructuur van het OC de zalen niet of onvoldoende proper achtergelaten zijn, wordt de gebruiker hiervan op de hoogte gesteld. De uitbater rekent een retributie aan om de nalatigheid van de gebruiker recht te zetten. Volgens tarieven vermeld in het retributiereglement “sluikstort en schade door derden”.
Tribune:
Gebruik tribune (kost incl. opstellen + afbreken)€ 203,70
Overschrijden van huurperiode:
Grote zaal/foyer/keuken € 338
vergaderzalen € 169
Uniq
Huur opbergruimte per werkingsjaar:  zijn  er hier kasten voorzien?
Polyvalente ruimte  €58,20/kast 
Berging€17,50/m
Schoonmaak: 
Indien na het gebruik van de infrastructuur niet of onvoldoende proper achtergelaten zijn, wordt de gebruiker hiervan op de hoogte gesteld. De uitbater rekent een retributie aan om de nalatigheid van de gebruiker recht te zetten. Volgens tarieven vermeld in het retributiereglement “sluikstort en schade door derden”. 
Overschrijden van huurperiode 
Polyvalente ruimte € 338
Wachtkosten €7/10minuten 
Kapel Oude Klooster
Schoonmaak: 
Indien na het gebruik van de infrastructuur niet of onvoldoende proper achtergelaten zijn, wordt de gebruiker hiervan op de hoogte gesteld. De uitbater rekent een retributie aan om de nalatigheid van de gebruiker recht te zetten. Volgens tarieven vermeld in het retributiereglement “sluikstort en schade door derden”. 
Overschrijden van huurperiode 
Polyvalente ruimte € 169
Wachtkosten €7/10minuten 
Kempuseum (leeszaal)
Overschrijden van huurperiode 
Polyvalente ruimte   € 169
Bitmapk
 Schoonmaak: 
Indien na het gebruik van de infrastructuur niet of onvoldoende proper achtergelaten zijn, wordt de gebruiker hiervan op de hoogte gesteld. De uitbater rekent een retributie aan om de nalatigheid van de gebruiker recht te zetten. Volgens tarieven vermeld in het retributiereglement “sluikstort en schade door derden”. 

Schade en sluikstorten:
Zie retributiereglement “sluikstort en schade door derden”.

Techniek:
Zie retributiereglement huur technische installatie OC ‘t Centrum.

De tarieven worden jaarlijks op 1 september aangepast volgens de schommelingen van de gezondheidsindex. Deze aanpassing gebeurt door middel van de coëfficiënt die wordt bekomen door het indexcijfer van de maand voorafgaand aan de indexeringsdatum van het betreffende jaar te delen door het indexcijfer van de maand september 2020. Bij de indexering worden de tarieven afgerond tot op de dichtstbijzijnde 10 cent.

Download het document hier.

Prijslijst dranken zaal Uniq

Prijslijst dranken zaal Uniq

 

Prijs verenigingen

DUVEL

€ 1,90

JUPILER 0%

€ 1,00

JUPILER

€ 0,90

 KRIEK

€ 1,30

Westmalle trippel

€ 2,00

Westmalle trappist

€ 2,00

COCA COLA 1L

€ 2,60

Limonade 1L

€ 1,30

fusetea

€ 0,80

ICE TEA 1L

€ 2,90

PRIK&TIK BRUIS 1L

€ 0,60

PRIK&TIK BRUIS 20Cl

€ 0,30

PRIK&TIK REINE 1L

€ 0,60

PRIK&TIK REINE 20Cl

€ 0,30

COCA COLA 20CL

€ 0,70

COCA COLA ZERO 20CL

€ 0,70

CHOCOMELK

€ 1,10

FRISTI

€ 1,10

Koffiepads

€ 0,50

KOFFIE ( GEMALEN)*

4,6 (thermos)

Deca koffie (pak 250gr)

5,95

RODE WIJN

€ 8,20

WITTE WIJN

€ 7,60

SCHUIMWIJN

€ 11,70

FRUITSAP

€ 2,70

FRUITSAP

€ 0,70

THEE*

€ 0,15

*met melkcup, speculoos en suiker

 

Download het document hier.

Prijslijst verenigingen dranken OC 't Centrum

Prijslijst verenigingen dranken OC 't Centrum

CategorieOmschrijvingfeb/24
BierenStella 25cl €     1,50
BierenLeffe Blond/Bruin/0% 33cl €     2,50
BierenTripel Karmeliet 33cl €     2,80
BierenSergeant 33cl €     2,50
BierenKolonel 33cl €     2,50
BierenStella 0,0% 25cl €     1,50
BierenHoegaarden 25cl €     2,20
BierenKriek 25cl €     2,20
BierenVictoria 33cl €     2,50
BierenVedett 33cl €     2,20
BierenWestmalle Dubbel/Extra 33cl €     2,20
BierenWestmalle Tripel 33cl €     2,60
BierenOmer 33cl €     2,50
BierenDuvel 33cl €     2,50
BierenLa Chouffe 33cl €     2,50
BierenKasteelbier Rouge 33cl €     2,50
BierenVat Stella 50l € 279,60
BierenVat Leffe Blond/Bruin 20l € 137,30
BierenVat Karmeliet 20l € 150,90
WijnFles wijn wit/rood/rosé 75cl €   14,00
WijnFles cava 75cl €   17,70
WijnStrongbow 33cl €     2,50
FrisdrankCola/cola zero, fanta, sprite, fuzetea, tonic, agrum, bitter lemon, fruitsap, appelsap, pompelmoes 20cl €     1,00
FrisdrankCécémel/fristi 20cl €     1,20
FrisdrankWater plat/bruis 25cl €     0,60
FrisdrankCola/cola zero 1l €     3,90
FrisdrankWater plat/bruis 1l €     1,30
FrisdrankFruitsap 1l €     3,90
WarmKoffie €     1,30
WarmThee €     1,30

Download het document hier.