Federaal token

Wat

Met de digitale sleutels kan je je online identificeren en krijg je toegang tot bepaalde beveiligde onlinediensten van de overheid.   

De digitale sleutel "beveiligingscode via e-mail" is gebruiksvriendelijk, veilig en snel. Een beveiligingscode via een mobiele app of SMS is ook nuttig als je geen elektronische identiteitskaart hebt of als je tijdelijk niet over je kaart beschikt.

Procedure

Je hebt twee mogelijkheden om je digitale sleutels aan te maken :

1.Met je elektronische identiteitskaart, je pincode en een kaartlezer kan je zelf onmiddellijk je digitale sleutels aanmaken via deze link 

Je bent niet meer in het bezit van je pin- en pukcode? Je kan deze hier opnieuw aanvragen.

2.Kan je de digitale sleutels niet activeren met je elektronische identiteitskaart? Dan kan je op het gemeentehuis een activatiecode aanvragen.

Maak een afspraak met het gemeentehuis via bovenstaande knop.

Tijdens je afspraak ontvang je, na controle van je identiteit, een activatiecode. Tevens ontvang je van CSAM een mail met een activatielink (opgelet: deze link is maar 14 dagen geldig). Klik op de link en vul je activatiecode in; nu kan je een digitale sleutel naar keuze aanmaken.

Wat meebrengen?
  • Je geldige identiteitskaart of verblijfskaart of je paspoort
  • Je persoonlijk uniek e-mailadres
  • Je moet steeds persoonlijk naar het loket komen. Een aanvraag met volmacht is niet toegelaten.
Bedrag

Gratis

Regelgeving

Meer info op de website van CSAM  : https://sma-help.fedict.belgium.be

Product type
Bewijs
Doelgroep
Burger
Thema
Burger en Overheid
Keywords
aanvraag aanvragen digitale handtekening elektronische handtekening federale helpdesk token burgertoken